Locatie Open Oproep 1501 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1501 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1501 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1501 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1501 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1501 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1501 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1501 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1501 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1501 © Jan Kempenaers

Luchtfoto © GDI-Vlaanderen

Luchtfoto © GDI-Vlaanderen

Projectomschrijving

Omwille van de overbezetting van de Kallosluis, het gebrek aan bedrijfszekerheid van het functioneren van het totale ingesloten havengebied achter de Kallosluis en tevens als gevolg van de toenemende schaalvergroting van de schepen, wordt vanuit de private sector de uitdrukkelijke vraag gesteld om op korte termijn te voorzien in een tweede maritieme toegang tot de Waaslandhaven.

De bestaande Kallosluis (360m x 50m x (-12.50)) bereikt momenteel haar maximale capaciteit en mogelijke averij aan de sluis maakt de Waaslandhaven bijzonder kwetsbaar. Ten einde de bereikbaarheid van de Waaslandhaven te vergroten is een 2de Maritieme Toegang nodig.

In 2007 werden de MER- en MKBA-procedures opgestart om de wijze onderzoeken waarop de dokken in de waaslandhaven het best bijkomend ontsloten kunnen worden. Zonder vooruit te willen lopen op de resultaten van deze studie, voorziet men in een best beredeneerde werkhypothese deze ontsluiting via een 2de sluis tussen het Deurganckdok en het Waaslandkanaal. Deze sluis zou qua type en omvang vergelijkbaar zijn met de Berendrechtsluis (schutkolk 500 m lang en 68 m breed). Om het weg- en spoorverkeer toe te laten het scheepvaartverkeer te kruisen, worden twee keer 2 bruggen over de sluishoofden voorzien.

Voor het ontwerp en realisatie van het sluisbedieningsgebouw, en bijbehorende en aanverwante programma's ('de bovenbouw'), zoekt de opdrachtgever een ontwerper om een duurzame en kwalitatieve inplanting en architectuur te bekomen. Naast de realisatie van een veilige, efficiënte, comfortabele en duurzame (onderhoudsvriendelijke) werkomgeving voor het betreffende sluispersoneel, zal deze site ook een vooraanstaande plek en betekenis verkrijgen in het Antwerpse havengebeuren.

Naast het ontwerp van de gebouwen vormt ook de inrichting van het sluisplateau een onderdeel van deze opdracht. Het is hierbij ondermeer de bedoeling om de gebouwen, de parking, de ruimte voor opslag van reserve onderdelen, de bijhorende groenaanleg en de afsluiting rond de sluis te ontwerpen als een geïntegreerd geheel met, in overeenstemming met de geldende ISPS-codes.

Voor het ontwerp en realisatie van de sluis zelf met bijbehorende sluisdeuren, onderbouw, bruggen en toegangswegenis zullen de diensten van de Vlaamse overheid instaan. Afstemming zal in deze opgave dan ook een niet onbelangrijk onderdeel uitmaken door de verwevenheid van infrastructuur en architectuur. In die zin is inpassing van het weg- en fietsverkeer op het sluisplateau binnen de reeds ontworpen weginfrastructuur naar de sluis een belangrijk aandachtspunt.

Beveren-Waas OO1501

Volledige studieopdracht voor de realisatie van een sluisbedieningsgebouw voor de 2de sluis Waaslandhaven,met inbegrip de realisatie van enkele gebouwen nodig voor het functioneren van de sluis (2 machinegebouwen, onderhoudsloods, wachtplaats voor loodsdiensten) en de bijhorende inrichting van het sluisplateau.

Status project
Geselecteerde bureaus
  • BAR / architecten Van MouriK, Verne Architecten
  • Anorak société multiprofessionelle d'architecte
  • B-architecten nv
  • Robbrecht en Daem architecten
  • West 8 Brussel Urban design&landscape architecture
Locatie bouwplaats

Sint-Antoniusweg, 9120 Beveren-Waas
Waaslandhaven - (in de buurt van haven kaai 1620)

Timing project
  • Selectievergadering: 27 mrt 2008
  • Toewijzen opdracht aan de ontwerpers: 1 jun 2008
  • Eerste briefing: 17 apr 2008
  • Tweede briefing: 17 jun 2008
  • Indienen: 5 sep 2008
  • Jury: 12 sep 2008
  • Gunning: 15 sep 2008
  • Toewijzen opdracht aan de uitvoerders: 1 jun 2010
  • In gebruikname: 1 jun 2013
Bouwheer

VO, MOW, Departement MOW, Afdeling Maritieme toegang

Contactpersoon Bouwheer

Paul Van der Weeen

Gunningswijze

prijsvraag voor ontwerpen met gunning via onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

Extern jurylid

Karel De Baere

Budget

€ 8.000.000 (excl. btw) (excl. ereloon)

Vergoeding ontwerpers

€12.000 excl. btw / laureaat