Luchtfoto © GDI-Vlaanderen Luchtfoto © GDI-Vlaanderen

Projectomschrijving

Op het kanaal Leuven-Dijle dat loopt van Leuven naar het Zennegat in Mechelen zullen over een traject van 32 km alle 5 sluizen en 9 hefbruggen worden aangepast om via één centrale verkeerspost automatisch bediend te kunnen worden. Het kanaal dat dagelijks van 7 uur tot 19 uur open is en ook van een zondagbediening is voorzien zal dan vanaf één plek via camera's en monitors kunnen bediend worden. De precieze locatie van deze centrale verkeerspost ligt nog niet definitief vast. Het project past in het beleid van de Vlaamse overheid om het transport via de binnenvaart te stimuleren. Langs het kanaal Leuven-Dijle zijn nog heel wat bedrijven gelegen en men denkt ook aan de verscheping van het Leuvense huisvuil via dit kanaal.

Kampenhout OO0204

Volledige studieopdracht voor de bouw van een verkeerspost voor de afstandbediening van kunstwerken langs het kanaal Leuven-Dijle te Kampenhout

Status project
Geselecteerde bureaus
  • ssa/xx stedenbouw-architectuur-landschapsontwerp
  • architecten Els Claessens en Tania Vandenbussche
  • Claikens Jenzen architecten
  • FFWD
  • Inez Hermans architect, MAX8 architecten
Locatie bouwplaats

Haachtsesteenweg 670, 1910 Kampenhout

Timing project
  • Selectievergadering: 16 jul 2002
  • Eerste briefing: 1 aug 2007
  • Jury: 23 aug 2007
Bouwheer

NV Zeekanaal en Watergebonden Grondbeheer Vlaanderen

Contactpersoon TVB

Tania Hertveld

Gunningswijze

Prijsvraag voor ontwerpen

Extern jurylid

Niet van toepassing

Budget

25.000.000 BEF (excl. btw) (excl. ereloon)

Downloads

projectdefinitie