Projectomschrijving

Het Agentschap Wegen en Verkeer wil een veilige, vlotte en duurzame mobiliteit voor alle weggebruikers realiseren in Vlaanderen. Het Agentschap Wegen en Verkeer beheert, onderhoudt en optimaliseert het wegenpatrimonium van het Vlaams Gewest. Het Agentschap Wegen en Verkeer wil dit doen door: juiste informatie te verstrekken en tijdige communicatie te verzekeren, de aanwezige kennis goed te beheren en kwaliteitsvol en innovatief te werken. 

Brug B8 in de Vaartstraat te Ranst over de E34/E313 wordt beheerd door het Agentschap Wegen en Verkeer, afdeling Wegen en Verkeer Antwerpen. Door een aanrijding van de brug in 2012 is 1 helft van de brug onbruikbaar en moet het verkeer beurtelings over de brug in de Vaartstraat. De brug kan worden hersteld, maar gezien de toekomstplannen voor de E34/E313 tussen Antwerpen-Oost en Ranst  wordt ervoor geopteerd om een nieuwe brug te plaatsen met een gabarit dat rekening houdt met de toekomstige verbreding van de E34/E313.

De brug in de Vaartstraat is de eerste brug die weggebruikers tegenkomen nadat de E34 en E313 zijn samengekomen. In die zin is de brug in de Vaartstraat een poort naar Antwerpen voor de weggebruikers uit het oosten van het land. De brug moet meer zijn dan louter een connectie tussen A en B. De opdrachtgever wenst een beeldbepalende brug te realiseren, die zowel voor de gebruiker, de bewoner als de passant meerwaarde kan opleveren. Aan de vormgeving van het ontwerp en aan de duurzaamheid ervan zal bijzondere aandacht worden moeten besteed.

Voor deze brug zoekt de opdrachtgever naar een sterk ruimtelijke concept, opdat het landschap, de omgeving en de mobiliteitsafwikkeling naar een hoger niveau kunnen worden getild. Van de ontwerper wordt daarom een bijzondere aandacht en inbreng verwacht omtrent de landschappelijke inpassing van het nieuwe ontwerp. 

Het dwarsprofiel van de brug wordt in beperkte mate verbreed zodat de aanleg van vrijliggende fietspaden mogelijk is. De overspanning moet minstens een gabarit mogelijk maken van 5 rijstroken en een busstrook/pechstrook op de E34/E313 in beide rijrichtingen en een middenberm (2 x 22,5m + 7m). De vrije hoogte bedraagt minstens 5,40m.

De opdracht omvat het volledige ontwerp, de berekeningsstudie van het project, de opmaak van de aanbestedingsdocumenten en de begeleiding van de uitvoering. De opdracht omvat eveneens de afbraak van de bestaande brug, de studie van de minder hinder maatregelen en de uitvoeringsmethode daar deze sterk afhangt van het concept van de brug en de opvolging van de uitvoering van de werken.  

Het uitvoeren van deze opdracht gebeurt door een interdisciplinair team dat de diverse competenties omvat: landschap, stedenbouw, geotechniek, stabiliteit kunstwerken, infrastructuur.

 

Ranst OO2708

Volledige studieopdracht voor herbouw van de brug Vaartstraat over E34/313 te Ranst.

Status project
Geselecteerde bureaus
  • Bureau d'Etudes Greisch nv
  • ARUP bv, BAS / Dirk Jaspaert, Robbrecht en Daem architecten
  • Bollinger + Grohmann, Gijs Van Vaerenbergh architecten
  • H+N+S Landschapsarchitecten BV, NEXT architects BV, Tractebel Engineering nv
  • IPV Delft bv
Locatie bouwplaats

Vaartstraat, 2520 Ranst

Timing project
  • Selectievergadering: 1 jul 2014
  • Eerste briefing: 22 aug 2014
  • Tweede briefing: 26 sep 2014
  • Indienen: 13 nov 2014
  • Jury: 25 nov 2014
Bouwheer

Agentschap Wegen en Verkeer

Contactpersoon Bouwheer

Niels Groenen

Contactpersoon TVB

Eva Amelynck

Gunningswijze

prijsvraag voor ontwerpen met gunning via onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

Extern jurylid

Maarten Van Acker

Budget

Bouwkost voor de brug: 2.800.000 euro excl. btw en erelonen, exclusief afbraak bestaande brug, signalisatie en minder hinder. Inclusief grondwerk, aanpassingen taluds en wegenis. (excl. btw) (excl. ereloon)

Honorarium

forfaitair globaal ereloon min 200.000€ excl en max 250.000 € excl btw

Vergoeding ontwerpers

5000 € excl btw per gegadigde - 5 gegadigden