Locatie Open Oproep 1614 © Michael De Lausnay

Locatie Open Oproep 1614 © Michael De Lausnay

Locatie Open Oproep 1614 © Michael De Lausnay

Locatie Open Oproep 1614 © Michael De Lausnay

Locatie Open Oproep 1614 © Michael De Lausnay

Locatie Open Oproep 1614 © Michael De Lausnay

Locatie Open Oproep 1614 © Michael De Lausnay

Locatie Open Oproep 1614 © Michael De Lausnay

Locatie Open Oproep 1614 © Michael De Lausnay

Locatie Open Oproep 1614 © Michael De Lausnay

Locatie Open Oproep 1614 © Michael De Lausnay

Locatie Open Oproep 1614 © Michael De Lausnay

Luchtfoto © GDI-Vlaanderen

Luchtfoto © GDI-Vlaanderen

Projectomschrijving

Het station van Haacht is het belangrijkste station op de lijn Mechelen-Leuven en werd dan ook geselecteerd als regionaal openbaarvervoersknooppunt in het ruimtelijk structuurplan Vlaams-Brabant. Door de omleiding van de N21 en de realisatie van deze weg als viaduct over de spoorweg wordt de kans geboden om de stationsomgeving nieuw leven in te blazen en verder te ontwikkelen tot een knooppunt van intermodale uitwisseling en poort tot de Haachtse regio. Dit vereist niet alleen een opwaardering van de stationsomgeving op zich maar tevens het verduidelijken en vormgeven van de relaties met haar omgeving.
De stationsomgeving Haacht is gelegen tussen het groengebied gevormd door de Leibeekvallei en de kern Haacht-Station. De stationsomgeving dient hierbinnen uitgebouwd te worden tot een schakel die beiden met elkaar verbindt. Om deze schakelfunctie te vervullen dient het projectgebied een duidelijke eigen identiteit te krijgen met een herkenbaar 'gezicht' naar de omgeving. De achterkantsituaties die er nu bestaan naar de twee aangrenzende gebieden dienen omgevormd tot 'voorkanten'.
Naast de relaties met haar omgeving verdienen ook de relaties die intern ontstaan binnen de stationsomgeving de nodige aandacht. De interne uitwisselingen, eigen aan deze plek, dienen geoptimaliseerd. Het betreft enerzijds het verbeteren van de overstap tussen de verschillende vervoersmodi en anderzijds het opwaarderen van de ruimte als verblijfsruimte op

zich. Hierbinnen dient een bijzondere aandacht te gaan naar de fiets- en voetgangersdoorgang onder de sporen die, na opheffing van de gelijkgrondse
overgang, de sporen toegankelijk maakt maar tevens beide zijden van het stationsplein met elkaar verbindt.
De studieopdracht omvat het vertalen van deze visie in een inrichtingsplan voor de stationsomgeving. Dit inrichtingsplan dient het kader te vormen voor het ontwerp van de publieke ruimten in de stationsomgeving. Het betreft in het bijzonder het ontwerp van het stationsplein, met inbegrip van deze delen van de N21 die door het omleiden van de N21 hun functie verliezen, en de pendelparking voor 300 wagens.

Honorariumvork:  globaal ereloon: 6,25%

Haacht OO1614

Volledige studieopdracht voor de opmaak van een inrichtingsstudie voor de stationsomgeving van Haacht inclusief ontwerp van het stationsplein en pendelparking.

Status project
Geselecteerde bureaus
  • Stramien cv
  • A33 architecten bv - cvba
  • Architectuur en Stedenbouw E+W Eggermont
  • Low architecten
  • MikeViktorViktor architects Antwerpen bvba
Locatie bouwplaats

Spoorwegstraat, 3150 Haacht
Stationsplein Haacht

Timing project
  • Selectievergadering: 17 dec 2008
  • Toewijzen opdracht aan de ontwerpers: 1 jul 2009
  • Eerste briefing: 23 jan 2009
  • Tweede briefing: 6 mrt 2009
  • Indienen: 4 jun 2009
  • Jury: 18 jun 2009
  • Toewijzen opdracht aan de uitvoerders: 1 jul 2010
  • In gebruikname: 31 dec 2011
Bouwheer

Gemeentebestuur Haacht

Gunningswijze

prijsvraag voor ontwerpen met gunning via onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

Extern jurylid

Koen Stuyven

Budget

2.241.229€ (excl. btw) (excl. ereloon)

Vergoeding ontwerpers

5.000€ excl btw per laureaat