Locatie Open Oproep 1514 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1514 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1514 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1514 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1514 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1514 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1514 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1514 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1514 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1514 © Jan Kempenaers

Luchtfoto © GDI-Vlaanderen

Luchtfoto © GDI-Vlaanderen

Projectomschrijving

Een inplanting van een langzaam verkeersbrug tussen de zuidzijde van het Stationsplein en de noordzijde van het park Elzenhof, creëert een korte, functionele verbinding voor fietsers en voetgangers tussen het Elzenhof en de stad. De langzaam verkeersbrug haalt het Elzenhof uit zijn isolement en doorbreekt de barrièrewerking van de spoorlijn. De brug schept bovendien
continuïteit in zowel fiets- als wandelroutes tussen de stadskern en het bedrijventerrein. Tot slot zal de brug in de toekomst een belangrijke rol spelen als toegevoegde ontsluiting van de perrons door de trappartijen die aan de brug worden geplaatst.

De langzaam verkeersbrug dient als 'landmark' te functioneren en geeft een identiteit aan de stationsomgeving. Aan de westzijde land de brug op de als landmark fungerende groen heuvel tussen het park Elzenhof en het parkeerpark aan de westzijde van de spoorlijn.

De brug wordt als een relatief smalle brug uitgevoerd om de herkenbaarheid als langzaam verkeersroute te benadrukken en de lichtheid van de brug te accentueren. De aanlanding van de brug wordt aan weerszijden van de sporen met een aanvaardbare helling gerealiseerd. De brug dient zo laag mogelijk over de sporen te voeren, zodat de fietsers een zo klein mogelijk hoogteverschil hoeven te overwinnen. Bij de ligging boven de sporen moet een kruising met de bovenleidingsportalen vermeden worden, aangezien dit tot een grotere hoogte
van de brug leidt.

Voor meer informatie zie : www.aarschotopsporen.be

Aarschot OO1514

Volledige studieopdracht voor het bouwen van een langzaam verkeersbrug voor voetgangers en fietsers over de spoorweg tussen het stationsplein en het park Elzenhof, zoals voorzien in het stadsvernieuwingsproject ‘Aarschot op sporen’.

Status project
Geselecteerde bureaus
  • West 8 Brussel Urban design&landscape architecture
  • Antea Group, IPV Delft bv, ORCA bvba
  • Bureau d'études Weinand, Jeroen Beerten, Tom Louwette
  • Camilla Curzio Architect, Esther Métais Ir., Jan De Clercq Ir. Architect, Karel Bauwens Ir. Architect, Vincent Goossens Ir. Architect
  • Ney & Partners
Locatie bouwplaats

Statieplein, 3200 Aarschot
Tussen het stationsplein en het park Elzenhof

Timing project
  • Selectievergadering: 6 mei 2008
  • Toewijzen opdracht aan de ontwerpers: 1 jun 2008
  • Eerste briefing: 27 mei 2008
  • Indienen: 9 sep 2008
  • Jury: 17 sep 2008
  • Toewijzen opdracht aan de uitvoerders: 1 jun 2009
  • In gebruikname: 1 dec 2010
Bouwheer

Stadsbestuur Aarschot

Gunningswijze

prijsvraag voor ontwerpen met gunning via onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

Extern jurylid

Jan Schreurs

Budget

€ 2.500.000 (incl. btw) (incl. ereloon)

Vergoeding ontwerpers

€ 5.000 incl btw per laureaat