Locatie Open Oproep 1302 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1302 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1302 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1302 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1302 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1302 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1302 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1302 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1302 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1302 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1302 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1302 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1302 © Jan Kempenaers

Locatie Open Oproep 1302 © Jan Kempenaers

Luchtfoto © GDI-Vlaanderen

Luchtfoto © GDI-Vlaanderen

Projectomschrijving

Om de mobiliteit, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en rond Antwerpen te verbeteren, ontwikkelde de Vlaamse overheid het Masterplan Mobiliteit Antwerpen.
Het Masterplan Antwerpen omvat onder meer het deelproject 'bruggen Albertkanaal'. Als gevolg van de toekomstige verbreding van het Albertkanaal worden zeven bruggen gebouwd/herbouwd:

Noorderlaanbrug
Spoorwegbrug
Yzerlaanbrug
Theunisbrug
Deurne Bal-brug
Kruiningenbrug
Hoogmolenbrug

Samen met de verbreding van het kanaal (tot 63 m), moet het verhogen van de bruggen (tot 9,10 m) de capaciteit voor de scheepvaart op het Albertkanaal sterk vergroten.
Bij het ontwerp van deze (reeks van) bruggen stellen de stad Antwerpen en de Beheersgroep Antwerpen Mobiel (BAM) een hoog ambitieniveau voorop. Hierbij wordt de opportuniteit aangegrepen de bruggen te benaderen als onderdeel van een reeks en - gezien de dynamiek van de stedelijke context – in te zetten op een duurzame integratie van de verschillende bruggen in hun ruimtelijke context.

De ontwerper moet een visie ontwikkelen die de ruimtelijke condities vastlegt, dewelke vanuit de context bepalend zijn voor de nieuwe situatie. Dit moet gebeuren in nauw overleg met alle betrokken actoren en in het bijzonder met het technisch bureau (aangesteld door de BAM) dat de ontwerper is van de technische infrastructuurwerken en de bruggen. Dit ambitieniveau zal verder worden uitgewerkt tot een kader - op twee schaalniveau's - voor het verdere ontwerp. Dit masterplan omvat:

• Visie voor de bruggen 'als reeks' tussen Straatsburgdok en Kempisch kanaal
Vanuit een conceptuele, stedenbouwkundige en/of architecturale invalshoek wordt het begrip 'reeks'
gedefinieerd. Hierbij worden de bruggen niet als geïsoleerde elementen beschouwd, maar als onderdeel van
een transformerend stedelijk weefsel.

• Randvoorwaarden per 'individuele' brug, voor een beperkt aantal bruggen binnen de afbakening van het
Doelstelling 2 gebied. Een set van concrete stedenbouwkundige randvoorwaarden en doelstellingen wordt –
per brug – als basis voor het latere ontwerp vastgelegd. Het ondersteunen van de doelstellingen
geformuleerd in het globale kader – staat hierbij centraal. Ontwikkelingsmogelijkheden en/of scenario's voor
zowel de bruggen als de ruimtelijke context van de bruggen komen in deze visie aan bod.

Antwerpen OO1302

Volledige studieopdracht voor de opmaak van een masterplan "Bruggen Albertkanaal" te Antwerpen

Status project
Geselecteerde bureaus
  • uapS Anne Mie Depuydt & Erik Van Daele
  • De Smet Vermeulen architecten bvba
  • DFA | Dietmar Feichtinger Architects sarl
  • Maxwan architects + urbanists
  • Quist Wintermans Architekten bv
Locatie bouwplaats

Merksembrug, 2000 Antwerpen
Regio Antwerpen Noord, kanaalzone Albertkanaal, tussen het straatsburgdok en het Kempische Kanaal

Timing project
  • Selectievergadering: 28 mrt 2007
  • Eerste briefing: 25 apr 2007
  • Tweede briefing: 12 jun 2007
  • Indienen: 9 aug 2007
  • Jury: 23 aug 2007
  • Gunning: 4 sep 2007
Bouwheer

BAM NV
Stadsbestuur Antwerpen

Contactpersoon Bouwheer

Pc De Cordier

Gunningswijze

prijsvraag voor ontwerpen met gunning via onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

Extern jurylid

Jan Brouwer

Vergoeding ontwerpers

€ 6.000 ,- per laureaat (incl. BTW)

Downloads

projectdefinitie