OO3703 visiebundel © 88888, aNNo architecten, Atelier Arne Deruyter (DALTA bv), FELT architectuur & design, ndvr

OO3703 visiebundel © 88888, aNNo architecten, Atelier Arne Deruyter (DALTA bv), FELT architectuur & design, ndvr

OO3703 visiebundel © 88888, aNNo architecten, Atelier Arne Deruyter (DALTA bv), FELT architectuur & design, ndvr

OO3703 visiebundel © 88888, aNNo architecten, Atelier Arne Deruyter (DALTA bv), FELT architectuur & design, ndvr

OO3703 visiebundel © 88888, aNNo architecten, Atelier Arne Deruyter (DALTA bv), FELT architectuur & design, ndvr

OO3703 visiebundel © 88888, aNNo architecten, Atelier Arne Deruyter (DALTA bv), FELT architectuur & design, ndvr

OO3703 visiebundel © 88888, aNNo architecten, Atelier Arne Deruyter (DALTA bv), FELT architectuur & design, ndvr

OO3703 visiebundel © 88888, aNNo architecten, Atelier Arne Deruyter (DALTA bv), FELT architectuur & design, ndvr

Laureaat: 88888, aNNo architecten, Atelier Arne Deruyter (DALTA bv), FELT architectuur & design, ndvr

Sinds de opening van het nieuwe stadskantoor aan het station heeft het oude Leuvense stadhuis, behalve voor de gemeenteraad, nog alleen een ceremoniële functie bij huwelijken en een beperkte toeristische functie. Het gebouw is te waardevol om grote delen onbenut te laten en verdient beter voor het publiek ontsloten te worden. Het Leuvense stadsbestuur wil het stadhuis restaureren tot de plek waar zowel de Leuvenaars als de vele nationale en internationale bezoekers de stad met haar geschiedenis en haar erfgoed kunnen ontdekken en aan haar dromen en ideeën voor de toekomst kunnen deel hebben.

Het gotische stadhuis, met een geschiedenis van 575 jaar, is niet alleen het iconische gebouw aan de Grote Markt, het is een heel bouwblok. De oudste delen zijn kelders die deels onder de markt liggen en die nog ouder zijn dan het stadhuis zelf. De vier vleugels rond het Vrijthof hebben door de eeuwen heen hun vorm gekregen, waardoor toegangen en verbindingen niet steeds de samenhang creëren, die voor een hedendaagse werking en toegankelijkheid noodzakelijk is. Daarom werd ook het huidige politiekantoor in het historische ‘corps de garde’ bij deze opgave gevoegd.

Het concept dat het multidisciplinaire team voorstelt, focust terecht op het ‘corps de garde’ als dé plek waar de ontsluiting en toegankelijkheid optimaal en zonder te veel breekwerken in de oudste vleugels kunnen worden georganiseerd. Het gebouw wordt daarvoor zelf inwendig helemaal verbouwd. Deze ingrijpende transformatie culmineert in een nieuwe achthoekige bovenbouw in stenen maaswerk, dat deze bouwcampagne passend symboliseert en van op de Grote Markt de aandacht vestigt op deze nieuwe publieksingang. Het vernieuwde politiegebouw ziet men als een ‘antichambre of theater van de stad’, een publiek interieur met extra ruimte voor expositie en bovenaan een stadsbalkon dat een uitzicht biedt op het stadhuis en de Sint-Pieterskerk.

Met deze aanpak wordt het oude stadhuis beter toegankelijk. Door zijn historische structuur zou het, alleen via wenteltrappen en een kleine lift in de hoektorentjes, nooit voor iedereen toegankelijk kunnen zijn. Men meent dat het historische stadhuiscomplex geen glazen of anderszins contrasterende aanbouw verdraagt, en zoekt met de octogonale bovenbouw de verwantschap op met de gotiek in de hoektorentjes, het hoogkoor en de kranskapellen van de Sint-Pieterskerk. Het Vrijthof blijft een tuin, een kleine groene oase in deze omgeving van historische stenen, waarin ook de natuur een plek verdient.