Boekje [hij zwaait opnieuw naar de vrouw die nog steeds haar hond uitlaat] van Michiel De Cleene
Tentoonstelling Dorpelijkheid in Atelier Bouwmeester

©Michiel De Cleene

Tentoonstelling Dorpelijkheid in Atelier Bouwmeester

©Michiel De Cleene

Tentoonstelling Dorpelijkheid in Atelier Bouwmeester

©Michiel De Cleene

Tentoonstelling Dorpelijkheid in Atelier Bouwmeester

©Michiel De Cleene

Tentoonstelling Dorpelijkheid in Atelier Bouwmeester

©Michiel De Cleene

[hij zwaait opnieuw naar de vrouw die nog steeds haar hond uitlaat] - Acht trajecten, een dorp

Er zijn vossen en marters. Er lopen een snelweg, een kanaal en een spoorweg doorheen. Er is een melkboer en een staande wip, een uitkijkpunt en een haciënda, een torenkraan en een geautomatiseerd magazijn. Naast het spaarbekken wordt een nest Duitse herders geboren. De architect parkeert met twee wielen in het gras. In café The Bolero is het op dit uur altijd druk. De bus rijdt snel; de ramen staan open. Onder de kastanjes bij de glascontainers wandelt een vrouw naar de supermarkt. Een gloednieuwe robotmaaier rijdt tegen de spits van de basiliek. Een luchtballon vliegt laag over de velden. Een vrouw wijst. In de berm woekert een invasieve exoot. Er staat een lege bak cola op een hekstijl.

Door zijn werk als achitectuur- en landschapsfotograaf voor diverse opdrachtgevers is Michiel De Cleene goed vertrouwd met de Vlaamse (stads)landschappen. Hij is ook actief als onderzoeker, waarbij zijn interesse uitgaat naar de grenzen en condities van het documentaire genre, en naar wat er gebeurt wanneer onzekerheid en speculatie daarin een centrale plaats krijgen. Voor dit project verkende hij de mogelijkheden en beperkingen van het dorp als narratief weefsel. Een dorp bestaat uit landschappelijke, stedenbouwkundige, sociale, natuurlijke en historische elementen. De specificiteit van die elementen en hun combinatie zorgen ervoor dat een dorp herkenbaar is als dorp – als dit dorp, en niet als een ander dorp; als dorp, en niet als stad of gehucht. Maar een dorp is meer dan iets wat geografisch aan te duiden is, of te onderscheiden valt aan de hand van oppervlakte, grootte of aantal inwoners. Minstens even cruciaal is volgens De Cleene de wijze waarop het functioneert als een verzamelplaats van verhalen.

Michiel De Cleene vergezelde diverse personen die zich in verschillende dorpen tegen een andere snelheid en op een andere manier bewegen, tekende hun verhalen op en bracht de trajecten die zij volgen, in kaart. Die verzameling vormde de meervoudige basis (historisch/anekdotisch en geografisch) voor een fotografische documentatie, in een registrerende, documentaire stijl. Vervolgens werden de relazen, de tracés en de beelden cartografisch uitgezet, en als lagen over elkaar heen gelegd. Het geheel vond zijn neerslag in een boek met de titel [hij zwaait opnieuw naar de vrouw die nog steeds haar hond uitlaat]: een dwarsdoorsnede en een momentopname van één fictief Vlaams dorp. De trajecten van de veearts, van de gepensioneerde vrouw op weg naar de supermarkt, van de architect, van de installateur van robotmaaiers, van een heteluchtballon, van de melkboer, van de stamgast op weg naar het café en van een lijnbus kruisen elkaar, snijden door en cirkelen rond het centrum, volgen de lintbebouwing, en geven zo het dorp, bewegend, vorm.

De combinatie en accumulatie van reële trajecten, verhalen en beelden resulteert niet alleen in een fictief dorp, zij tonen ook het dorp als fictie. Het dorp vandaag bestaat volgens De Cleene als een verzameling van nostalgische en romantiserende gedachten en beelden, pessimistische vooruitzichten, vooroordelen en pragmatische invullingen. Het is als een dergelijk gelaagd verhaal, geschreven door de mensen die er wonen en passeren, dat het dorp en de wijze waarop het landschappelijk, discursief en sociologisch functioneert, begrepen kan worden.

[hij zwaait opnieuw naar de vrouw die nog steeds haar hond uitlaat] bevat gefictionaliseerde transcripties van gesprekken die plaatsvonden in Beersel, Beervelde, Beert, Brielen, Desteldonk, Doorslaar, Dworp, Eindhout, Elingen, Ertvelde, Gorsem, Hijfte, Holleken, Hondzocht, Houthulst, Jonkershove, Klerken, Linkebeek, Mendonk, Merkem, Moerbeke, Oosterlo, Reningelst, Terrest, Vlamertinge, Wachtebeke, Westouter, Woumen, Zaffelare, Zammel en Zeveneken. Het bevat ook een bijdrage van schrijver en literatuurwetenschapper Sofie Verraest. Onderzoek en redactie werden mee verzorgd door Arnout De Cleene. Ine Meganck gaf het boek vorm. Naast het boek presenteert De Cleene in deze tentoonstelling de kaart van het dorp en een selectie van beelden uit het boek.

Michiel De Cleene (°1988, Gent) is fotograaf. Hij werkt als onderzoeker aan KASK, School of Arts, Gent en maakt deel uit van De Cleene De Cleene en het collectief 019. Hij is een van de oprichters van The School of Speculative Documentary. In veel van zijn projecten hanteert hij een polycentrisch perspectief binnen een documentaire context. In 2014 maakte hij de vierde (en voorlopig laatste) reeks foto’s binnen het herfotografie-project ‘Recollecting Landscapes’. Hij publiceerde de boeken -scope, F#1-13 en Reference Guide. Hij maakte bijdragen voor het Architectuurboek Vlaanderen N°14 (VAi), Trigger (FOMU), A+, rekto:verso en Image & Narrative. 

[hij zwaait opnieuw naar de vrouw die nog steeds haar hond uitlaat] - Acht trajecten, een dorp Michiel De Cleene

Fotograaf en publicatie

Michiel De Cleene

Publicatie

[hij zwaait opnieuw naar de vrouw die nog steeds haar hond uitlaat]

Softcover, 11,5x16,5cm, 224 pagina’s.

ISBN 9789464516883